fredag 19 mars 2010

En advokats vardag

I dag såg jag med stor glädje fram emot att från kl 12.00 få delta i ett intressant årsmöte. Advokater - och våra biträdande jurister -verksamma i Norrland träffas en gång per år på något som kallas årsmöte för ledamöter i Norra Avdelningen av Sveriges Advokatsamfund.

Detta år hålls mötet dessutom i Skellefteå. Mötet är i olika städer år för år. Det är förstås särskilt trevligt när mötet hålls på hemmaplan.

Schemat denna dag var späckat med intressanta föreläsare under den eftermiddag som i skrivande stund nått sitt slut. Det jag särskilt såg fram emot var att få lyssna på den välkände advokaten Per E Samuelsson. Advokat Per E Samuelsson är inte bara känd av allmänheten. Han är framförallt en mycket duktig och skicklig advokat. En advokat som verkligen är värd att lyssna på.

Denna eftermiddag skulle för mig vara som julafton är för de flesta barn. En dag att verkligen se fram emot.

På morgonen ringde dock telefon. Det var Umeå tingsrätt som undrade om jag kunde ta på mig ett uppdrag som offentlig försvarare där det skulle hållas häktesförhandling i Umeå tingsrätt kl 13.30 idag. Som försvarsadvokat anser jag att jag endast kan säga nej om jag har semester eller om jag är sjuk. Jag hade inte semester och jag är inte sjuk. Så självklart tackade jag ja till det uppdraget.

Nu har jag varit på häktesförhandlingen. Förundersökning pågår och jag kan inte nämna något om själva målet – på grund av förundersökningssekretess - annat än att det är det mål som i pressen fått mycket stor uppmärksamhet den senaste tiden på grund av att pressen fått information om att det rör sig om dråp eller mord. Jag själv vill ännu inte redovisa vad jag anser att det rör sig om. Det är dessutom en fråga som jag som försvarare inte vill ta en bestämd ställning till innan förundersökningen är färdigställd.

Skillnaden mellan dråp och mord? I lagtexten är skillnaden att ett mord som är mindre grovt skall föranleda mildare straff än mord och rubriceras som dråp. Det finns i praktiken många olika omständigheter att ta i beaktande om en gärning skall rubriceras som mord eller dråp.

När jag skriver detta är arbetsdagen över och jag kommer i alla fall att hinna till den middag som hålls i kväll i Advokatsamfundets regi. Det brukar vara en trevlig tillställning eftersom det ger oss advokater – och våra biträdande jurister - möjligheten att prata med kollegor privat. För det mesta när jag möter en kollega är det i en domstol och då finns sällan eller aldrig tid att vara privat. I domstolen är det i stället rollen som advokat som gäller till 100 %. Det måste vara så för våra klienters skull.

Jag får önska er som läser detta en underbar helg. Jag kommer själv säkerligen att ha en trevlig kväll. Resten av helgen avser jag att ägna åt arbete även om jag förstås kommer att se Skellefteå AIK mot Färjestad i morgon kväll. Vi som håller på Skellefteå AIK njuter av att det i år gått så bra för laget att vissa av oss – jag till exempel – tror att det kan sluta med SM-guld. Senast jag trodde på SM-guld var 1981. Då vann vi visserligen inte. Senast ”vi vann var 1978. Senast är också enda gången vi hittills vunnit. Jag skriver vi. Jag brukar nämligen – i likhet med många av mina vänner - alltid säga vi när det går bra för laget. För då vill jag vara med och dela lagets glädje. Jag säger inte vi när laget förlorar. Sån är jag och många med mig.


Jörgen Frisk

Pingad på intressant

Inga kommentarer: